#4m – Brainstorming

  • od

Rychlá a velmi oblíbená metoda, díky které získáš spoustu nápadů k danému tématu. Hodně často ji používám na začátku hodiny. Pracovat s ní pak můžeš různě. Pojďme se podívat, jak na to:

Potřebuješ téma, zapisovatele, tabuli a fixu/křídu. Vyhlásíš téma (třeba „Co byste si s sebou vzali do vesmíru?“). Nezapomeň se ujistit, že všichni chápou téma více méně stejně (jde o cestu na neznámou dobu; letíme osídlit Mars; bude nás celá tahle třída…).

Jakmile máš téma, je řada na studentech, aby vymýšleli, co se dá. Drž se několika pravidel:
– zapisuj všechno, co ti říkají, i když ti to přijde jako blbost (nekritičnost)
– čím víc nápadů, tím líp (cílem je množství)
– kombinování a přetváření již řečeného je vítáno (potřebujem zdroj elektrické energie vs. solární panely – zapíšeš oboje)

Tohle může probíhat různě dlouhou dobu. Snaž se studenty podpořit ve vymýšlení i zdánlivě bizardních věcí. Jsou-li nápady vyčerpány, je na čase začít nápady zpracovávat.

K třídění nápadů můžeš využít:

  • techniku Laso – sdružování podle příbuznosti (dáváte k sobě všechno, co k sobě patří, např. zdravotnický materiál, léky, krémy, kapky, osobní věci)
  • zužování – systematicky vyškrtáváte některé nápady (např. nesmíte si s sebou vzít nic živého)
  • hierarchizace – od nejdůležitějšího po nejzbytnější
  • přidělování puntíků – každý má tři puntíky a může je dát ke kterémukoliv nápadu; pracovat pak budete s těmi, kteřé budou mít nejvíc puntíků
  • ďáblův advokát – jeden člověk (zpravidla ten, co se v problematice orientuje a neúčastnil se vymýšlení nápadů) se snaží poukázat na slabiny každého jednotlivého nápadu postupně (finanční nákladnost, prostorová náročnost, nereálnost provedení…nastavuje zrcadlo nápadům, nehodnotí osobu, která nápad přinesla)